Tips och råd

Follow us:

Email: info@backnaset.se

Nu finner du oss även på instagram!

@backnasetconsulting


Missa inte vår lansering på underbara Costa Blanca! Boka en visningsresa hit!

Bäcknäset Consulting AB

Boende i Spanien

Råd vid bostadsköp i Spanien

 

Att köpa bostad i Spanien skiljer sig från bostadsköp i Sverige. Våra professionella mäklare i Spanien har nära 30 års erfarenhet av fastighetsaffärer och känner den spanska marknaden och dess förutsättningar mycket väl. Vi vägleder och hjälper dig genom hela köpet så att du kan känna dig trygg.


Nedan har vi listat svaren på de vanligaste frågorna inför ditt bostadsköp. Kontakta oss gärna med ytterligare frågor. Beloppen är ungefärliga beroende på bla typ av bostad, storlek och om bostaden är nyproducerat eller ej.

 

1. När du hittat en intressant bostad

 

Kontakta oss så hjälper vi dig att boka in en visning på plats i Spanien. Tänk på att det alltid är bäst att uppleva bostaden på plats och att du även behöver se det kringliggande området. Är du intresserad av att se flera bostäder så planerar vi in det samtidigt.

 

2. Priset

 

I Spanien är det ovanligt med budgivning, istället gör säljaren affär med den köpare som är beredd att betala det begärda priset eller det lägre pris man kommit överens om efter förhandling. Priset på spanska bostäder är ett accepterat pris av säljare.

 

3. Tilläggskostnader

 

När du köper en bostad i Spanien tillkommer en del kostnader utöver själva köpeskillingen. Generellt bör du räkna med ett tillägg till köpeskillingen om ca 10-13 %. 

 

Skatter: Vid köp av begagnade bostäder tillkommer en överföringsskatt om 8-10 % och köpeskillingens storlek. Dock utgår ingen stämpelskatt. Vid köp av nyproducerade bostadsfastigheter tillkommer en mervärdesskatt om 10 % av köpeskillingen. Dessutom tillkommer en stämpelskatt om 1,5 %. Kontrollera med mäklaren vad som gäller i ditt fall.

 

Notariekostnader: Köparen betalar notariens arvode då parterna utväxlar köpekontraktet. Den uppgår till ca 0,5% av köpeskillingen.

 

Registreringsavgifter: Kostnaden för registrering av den nya ägaren i fastighetsregistret är ca 0,5% av köpeskillingen.

 

Anslutningsavgifter: Vid tillträdet tillkommer anslutningsavgifter och/eller avgifter för abonnemangsbyte för vatten och avlopp, elektricitet, samt eventuell gas.

 

4. Hur går köpet till

 

När du och säljaren tillsammans med mäklaren har kommit överens om pris skrivs ett köpekontrakt, där bland annat pris och tillträdesdatum anges. I samband med detta betalar du också en handpenning, oftast 10 procent av köpeskillingen, som ett bevis på att du kommer att fullfölja affären. Det vanliga är att dina förberedelser (t.ex. finansiering och NIE-nummer) tar några veckor och att tillträde sker 30-45 dagar efter kontraktskrivningen. På tillträdesdagen får du dina nycklar och kan flytta in. Det är mycket vanligt att man i samband med detta anlitar en advokat för att försäkra sig om att alla dokument är korrekt uppförda.

 

5. NIE-nummer

 

För att kunna äga en bostad i Spanien behöver du ha ett spanskt skatteidentifikationsnummer, ett så kallat NIE-nummer. Först då kan du öppna ett bankkonto och skriva på lagfarten. Vi hjälper dig att komma i kontakt med en seriös advokat som genom fullmakt gör ansökan åt dig (mot ett arvode), men du kan även ansöka själv hos den spanska polisen, spanska ambassaden eller konsulatet i Sverige.

 

6. Lagfarten

 

Lagfarten registreras på landregistret, detta tar ca 2-3 månader.

 

7. Notarius publicus

 

När de slutliga dokumenten ska undertecknas träffas båda parterna hos Notarius publicus. Det är en officiellt utsedd jurist som i detta fall har som uppgift att kontrollera parternas identitet, informera om bostadens eventuella skulder och kontrollera att betalningen som är gjord till säljaren är rätt gjord enligt spansk lag och att säljaren har fått sina pengar innan denne skriver på. De upprättar också köpebrevet som ligger till grund för din lagfartsansökan.

 

8. Undersökningsplikt

 

Som köpare är du ansvarig för att noggrant undersöka bostaden innan du skriver på köpekontraktet. Alternativt ska avsteg från detta villkoras i köpekontraktet. Observera att Notarius publicus aldrig kontrollerar bostadens skick.

 

Hör av dig om du vill veta mer!

Att sälja sin bostad

 

Att sälja sin bostad i Spanien kan ta längre tid och processen är annorlunda jämfört med Sverige.

 

Ansvar som säljare

 

Som säljare är du skyldig att före försäljningen låta göra en energideklaration av bostaden. Denna skall sedan överlämnas till köparen i samband med försäljningen.  Som säljare ska du även tillhandahålla dokumentation om bostaden såsom ägarbevis, certifikat på besittningsrätt, information om fastighetsskatt, föreningsavgift m.m.

 

Värdering av bostaden

 

Innan din bostad läggs ut för försäljning görs en bedömning av värdet. Mäklaren hjälper dig med värderingen och god kännedom om den lokala marknaden vägleder vid prissättningen.

 

Avtal

 

Innan en säljprocess inleds tecknas ett uppdragsavtal mellan dig och mäklaren. Avtalet reglerar försäljningsuppdraget.

 

Kontrakt

 

När du som säljare har kommit överens med köparen tecknas ett köpekontrakt, ett så kallat "arras" eller "Option de Compras". I kontraktet framgår priset och tillträdesdatum. När kontraktet undertecknas betalar köparen en handpenning som delbetalning av slutlikviden, vilken betalas på tillträdesdagen. Detta kontrakt ersätts senare av ett nytt kontrakt hos notarien.

 

Betalning

 

Notarien tar emot betalningen och ansvarar för att betala in upplupna skatter och avgifter samt att distribuera slutlikviden till dig. Du överlämnar nycklarna till köparen som efter mötet kan tillträda bostaden.

 

 

Hör av dig så berättar vi mer!


Länkar till mer information om Marbella:

 
 
 

eller ring +46 70 643 11 53


Backnaset Consulting AB             

Bäcknäset 68

914 91 Nordmaling

Orgnr: 559159-0053

Phone: +46 70 643 11 53

Mail: info@backnaset.se

Copyright @ All Rights Reserved


Vi följer GDPR